S70i.png

S-70 Black Hawk

GDY WAŻNA JEST WSZECHSTRONNOŚĆ I PRZETRWANIE

Śmigłowiec S-70 powstał jako odpowiedź firmy Sikorsky Aircraft Corporation na zapotrzebowanie Armii USA na nowy wielozadaniowy śmigłowiec transportu taktycznego (UTTAS). Oblot odbył się w grudniu 1974, a w grudniu 1976 został on wybrany przez Armię USA, która nadała mu tymczasowe oznaczenie YUH-60A. Dostawa pierwszego śmigłowca (pod oznaczeniem UH-60A Black Hawk) nastąpiła w październiku 1978.

Śmigłowiec połączył w sobie doskonałe osiągi i dużą przydatność eksploatacyjną, czego dowodem są różne jego wersje, zarówno lądowe, jak i morskie. Swoje wysokie walory eksploatacyjne potwierdził w różnych warunkach klimatycznych. Jest używany do transportu oddziałów, zaopatrzenia oraz transportu rannych. Znakomicie sprawdził się jako śmigłowiec transportowy na polu walki między innymi w Iraku. Jest również używany  do patrolowania (FLIR, radar poszukiwawczy w wersji morskiej), czy walki radioelektronicznej. W wersji uzbrojonej może być wyposażony w karabiny maszynowe, pociski rakietowe, niekierowane bądź kierowane, jak również torpedy (w wersji morskiej).

Obecnie ponad 5 000 wyprodukowanych śmigłowców, ponad 15 milionów wylatanych godzin, w służbie 41 państw, sprawdziły się w najtrudniejszych warunkach i wyróżniają się bardzo wysokim, ponad 85% współczynnikiem gotowości operacyjnej w warunkach bojowych.

S-70 BLACK HAWK jest produkowanym tylko w Polsce eksportowym wariantem śmigłowca UH-60M BLACK HAWK. Od 2010 roku PZL Mielec dostarczyły 100 sztuk w różnej konfiguracji dla klientów z 11 państw.

Charakterystyka ogólna S-70i Black Hawk

Charakterystyka ogólna

Śmigłowce Black Hawk zostały stworzone do operowania w warunkach bojowych. Wytrzymały, wszechstronny i zawsze gotowy do akcji.

Śmigłowiec dowiódł, że jest obecnie platformą najbardziej niezawodną, najbezpieczniejszą i oferującą najlepsze osiągi. Dojrzałość projektu w powiązaniu z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak w pełni zintegrowany szklany kokpit, kompozytowe łopaty wirnik, systemy automatycznej kontroli lotu, sprzężone urządzenia wskazujące ścieżkę lotu czy też aktywne systemy kontroli wibracji sprawiają, że S-70 to najlepsze rozwiązanie w swojej klasie. Podwójny system GPS/INS z mapą cyfrową umożliwia precyzyjną nawigację nawet w najtrudniejszych warunkach taktycznych.

Struktura kadłuba zaprojektowana jest tak, aby maksymalnie chronić osoby w niej przebywające m.in. w warunkach lądowania awaryjnego. W dolnej części kadłuba znajduje się hak, na którym można podwiesić ładunek o masie do 4, 082 kg. W tylnej części śmigłowca kadłub przechodzi w belkę ogonową, która kończy się statecznikiem pionowym. Do statecznika pionowego jest mocowane śmigło ogonowe oraz statecznik poziomy.

Śmigłowiec S-70 BLACK HAWK zaprojektowany z myślą o wymaganiach wojskowych, które są bardziej rygorystyczne niż standardy cywilne daje dużo więcej możliwości i bezpieczeństwa podczas wykorzystywania go w misjach cywilnych (poszukiwawczych i ratowniczych), zapewniając odporność typową dla śmigłowców wykorzystywanych na polu bitwy.

Charakterystyka ogólna

Najważniejsze parametry decydujące o przeżywalności i niezawodności S-70, to:

  • zwielokrotnione układy elektryczne, hydrauliczne oraz systemy sterowania lotem,
  • zwiększona moc silników GE T701D, a także szerokie łopaty wirników zapewniają bezpieczeństwo lotu przy transporcie 13 żołnierzy i ich sprzętu. Łopaty wirnika wytrzymałe na przestrzelenia pociskami 23mm,
  • elementy sterujące, piasta i system transmisji napędu odporny na uszkodzenia balistyczne,
  • opancerzone fotele pilotów oraz opcja na zasłonki pancerne boków foteli pilotów, jak i samej kabiny transportowej – podłoga i boki,
  • odrzucane drzwi kabiny pilotów oraz okna drzwi kabiny transportowej,
  • podwozie pochłaniające energię twardego lądowania/zderzenia 11,9 m/s oraz fotele pilotów i żołnierzy z tym samym rozwiązaniem,
  • zwielokrotnione i odporne na awarie elementy sterowania wirnikiem ogonowym,
  • górna część kabiny transportowej zachowuje swój kształt przy wysokich przeciążeniach,
  • doskonała zdolność do lotu na jednym silniku,
  • elementy o dużym ciężarze nie przemieszczają się przy przeciążeniach 20/20/18G,
  • tylne koło chroni wirnik ogonowy w przypadku twardego, jak i awaryjnego lądowania,
  • odporne na zderzenie z ziemią zbiorniki paliwa,
  • struktura kesonu podłogi pochłaniająca energię twardego, jak i awaryjnego lądowania,
  • osłona kokpitu, jak i struktura odporna na wykruszenia przy trafieniu pociskiem,
  • oświetlenie do lotów w szyku z użyciem gogli NVG używane przy grupowej/zespołowej realizacji zadań taktycznych,
  • śmigłowiec przystosowany do obsługi w warunkach polowych,
  • możliwość stosowanie różnego rodzaju podwieszeń na zewnętrznych „skrzydełkach” – uzbrojenie bądź zbiorniki paliwa.

Jeden śmigłowiec, wiele misji

Zasób 54@6x.png [7.04 KB]

WERSJA UZBROJONA, WSPARCIE POLA WALKI 

Bezpośrednie wsparcie lotnicze z bardzo dokładnymi systemami celowniczymi. Różnorodność konfiguracji uzbrojenia i zapasu paliwa.

Zasób 43@6x.png [5.29 KB]

EWAKUACJA POSZKODOWANYCH, POMOC MEDYCZNA

Na pokład śmigłowca w wersji MEDEVAC można przyjąć 6 poszkodowanych na noszach. Dodatkowo, wnętrze śmigłowca  wyposażone jest w pokładowe urządzenia do podawania tlenu.

Zasób 57@6x.png [6.77 KB]

TRANSPORT VIP

Wersja, której zaufało 11 państw. Ochrona dla dygnitarzy. 

Odporność klasy bojowej na uszkodzenia od ostrzału i kolizji z ziemią. Trwałość nawet w trudnych warunkach lotu przy maksymalnym komforcie i wysokiej jakości wyposażenia kabiny pasażerskiej.

Zasób 73@6x.png [7.40 KB]

OCHRONA GRANIC

Śmigłowiec w tej wersji wykorzystywany jest do działań obserwacyjno-rozpoznawczych mających na celu między innymi przeciwdziałanie nielegalnej migracji czy ochronę granic państwa. 

Wykorzystaj moc systemu zobrazowania elektrooptycznego EO/IR podczas misji zwiadowczych.

Zasób 69@6x.png [5.80 KB]

DZIAŁANIA RATOWNICZE
I POSZUKIWAWCZE

Najbardziej sprawdzona platforma do wykonywania misji SAR. Podstawowym zadaniem śmigłowców do zadań poszukiwawczo-ratowniczych jest prowadzenie dziennych lub nocnych operacji nad terenami przeciwnika celem podjęcia członków załóg zestrzelonych statków powietrznych lub żołnierzy pozostawionych na polu walki. 

Zasób 69@6x.png [5.80 KB]

ZAPOBIEGANIE
I ZWALCZANIE POŻARÓW

Śmigłowiec w wersji Firehawk pozwala skutecznie walczyć z pożarami lasów i reagować w nagłych wypadkach.

Zbiornik na wodę o pojemności ponad 3 tys. litrów, napełniany w 60 sekund, gwarantuje realizację misji poszukiwawczo-ratowniczych. 

Zasób 62@6x.png [4.68 KB]

TRANSPORT ŁADUNKÓW ZEWNĘTRZNYCH

Wyposażony w dolny hak ładunkowy, zawsze gotowy do błyskawicznego podczepienia ładunku o masie 4,080 kg.

Zasób 66@6x.png [6.11 KB]

WERSJA BOJOWO – WIELOZADANIOWA

Black Hawk jest sprawdzonym, najlepszym w swojej klasie śmigłowcem wielozadaniowym. Dodając do tego wysoką skuteczność bojową, możemy szybko skonfigurować flotę na potrzeby szeregu misji wojskowych i humanitarnych. 

 

 

Charakterystyka S-70 BLACK HAWK

0.png
Obróć model

Dowiedz się więcej o możliwych konfiguracjach śmigłowca S-70 Black Hawk

Zobacz więcej

Blok - tekst - zdjęcia - link BLACK HAWK

Dane techniczne

czytaj więcej

Multimedia

czytaj więcej

Wsparcie posprzedażne

czytaj więcej

Aktualności

PZL Mielec dostarczyły setny śmigłowiec Black Hawk

Polskie Zakłady Lotnicze pod koniec listopada dostarczyły setny śmigłowiec Black Hawk. Maszyna ta służy Siłom Zbrojnym RP.

czytaj więcej o: PZL Mielec dostarczyły setny śmigłowiec Black Hawk
PZL Mielec dostarczył do Rumunii pierwsze śmigłowce Sikorsky S-70 Black Hawk

PZL Mielec, spółka należąca do Lockheed Martin, dostarczyła rumuńskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych pierwsze cztery wielo...

czytaj więcej o: PZL Mielec dostarczył do Rumunii pierwsze śmigłowce Sikorsky S-70 Black Hawk
Uzbrojony Black Hawk na targach MSPO Kielce 2023

Na tegorocznym 31. Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach nie mogło zabraknąć PZL Mielec.

czytaj więcej o: Uzbrojony Black Hawk na targach MSPO Kielce 2023

Skontaktuj się

 

Dyrektor Sprzedaży i Programów
Piotr NIEDBAŁA
piotr.niedbala@global.lmco.com

 

 

Kierownik Biura Rozwoju Biznesu
Tomasz KIEĆ
tomasz.kiec@global.lmco.com